Groepen

Huiswerk groep 8a:

maandag 15 mei 2017: EHBO-examen! Iedereen is geslaagd, proficiat!

dinsdag 16 mei 2017: BLOON Blok 6 woorden

woensdag 17 mei 2017: rekenblad komma-getallen

 

woensdag 31 mei 2017: Praktisch Verkeersexamen!

 

MEI 2017:

Wij hebben vandaag in beide groepen (groep 7 en 8) een rekenles over procenten gehad. Procenten zijn best lastig. Procenten zie je in de dagelijkse praktijk onder andere in de reclame ('zoveel % korting') of bij het opladen van de Ipad of mobiele telefoon.

Op de volgende foto's zie je ons het spelletje "Fix en Mix" doen. Dat gaat als volgt:

Iedereen bedenkt een % - tekening (zoals het oplaadbalkje van een telefoon) en schrijft daarbij drie vragen:

- Wat is het percentage?

- Welk komma-getal hoort daarbij?

- En welke breuk hoort daarbij?

Dus bijvoorbeeld: 75% = 0,75 = 3/4 deel van iets

Zo zag dat eruit:

Daarna gingen we door de klas lopen met ons papiertje met de tekening en vragen. Wanneer je iemand tegenkomt, geef je een high-five en stel je mekaar de drie vragen. Daarna worden de antwoorden geconcontroleerd. Je geeft na afloop elkaar weer een high-five en gaat naar een volgende leerling.

Hier zie je ons bezig met procenten in de vorm van het spel "Fix en Mix":

 

april 2017: The Lion King-3-daagse

We hebben drie dagen over 'The Lion King' gewerkt. Een mini-project dus.

The Lion King speelt zich af op de savanne. Dus we hebben ons verdiept in het landschap en het klimaat van de savanne en de dieren die daar leven.

Allereerst hebben we een muurkrant gemaakt en daarna hebben we in de vorm van een groepswerk de savanne gemaakt inclusief de dieren. Hier ziet u het eindresultaat:

Ook hebben we giraffes en leeuwen getekend.

Hier ziet u nog meer wat wij gemaakt hebben:

 

Maart 2017:

Op donderdag 9 maart hadden we met groep 8 op school een dag over War Child. Twee gastsprekers: Aleit Kaiser en Peter Berendsen vertelden ons verhalen over War Child en over de dienstverlening in het leger. Het waren indrukwekkende verhalen.

Zo vertelde de vader van Jens Berendsen (Peter Berendsen) ons over zijn uitzendingen in o.a. Afghanistan en Iran. Dit deed hij a.h.v. foto's. Zo konden we zien, waar hij was gelegerd en waarom ze bijv. laag bij de grond sliepen op een matras.

Ook vertelde hij ons, hoe warm het daar is en hoe je in die warmte functioneeert. En dan te bedenken, dat je dan ook nog een hele uitrusting aanhebt. Brecht uit groep 8a mocht dat zelf even ervaren en het leek erg leuk, maar om je dan te bedenken, dat je daarmee in die warmte loopt, dat is heftig.

 

Ook vertelde hij, dat het gevaar van dreiging altijd op de loer lag en hoe allert men dan was. Het was een zeer indrukwekkend verhaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aleit vertelde ons over War Child.

 

 

's Middags hebben we nog een gymnastiekles gehad, waarin Aleit van War Child met ons spelletjes deed, zodat we konden meemaken, hoe het voelt, wanneer je bijv. als vluchteling in een vreemd land komt.

EVEN EEN KIJKJE BIJ ONS IN DE KLAS:

Op een doordeweekse dag bij ons in de klas.

Op de volgende foto's kunnen jullie zien, hoe wij aan het werk zijn. We werken aan de weektaak

en zo zitten er een paar kinderen te lezen in de leeshoek van groep 7/8:

 

 

 

 

 

 

 

​​​

Deze kinderen zijn bezig met de weektaak: topo met de bosatlas, spelling of aan het rekenen.

En deze kinderen zijn met Meander (aardrijkskunde) bezig:

Op donderdag 16 maart was er een Kangoeroe-wedstrijd met rekenen. Hier deden een aantal kinderen uit onze groep aan mee. Hier zien jullie ze hard nadenken:

 

 

 

Terwijl deze kinderen meededen met de Kangoeroe-wedstrijd ging de rest van de klas ook rekenen. Zij deden Sudoko in het groot met kleuren. Zelf maakten ze een Sudoko-speelveld en a.h.v. een opdrachtenblad moesten ze de Sudoko maken. Kijk maar naar deze foto's:

 

 

Tot de volgende keer!

   

Januari en februari 2017:

Na de CITO-weken hadden we drie dagen Wetsus. We deden proefjes op school en gingen op excursie naar de watercentrale in Noardburgum. Het was erg interessant en als aandenken kregen we een waterflesje.

 

 

November 2016: VERKEERSWEEK (31 okt. t/m 4 november 2016)

Op donderdag 3 november kregen de kinderen van onze groep de volgende opdracht: Bedenk voor groep 1 een verkeersparcours.

In groepjes ging iedereen aan de slag. Op grote vellen papier werden verschillende parcours getekend, voorzien van 'haaientanden', verkeersborden, zebrapad en stoplichten.

Daarna werd alles op het schoolplein uitgetekend en klaar gezet. Ondertussen waren een paar kinderen bezig om de inleiding van de les voor te bereiden, want hoe maak je kleuters duidelijk wat er gaat gebeuren? Onder andere door middel van poppenkastspel. 

.

Hier zijn kinderen van onze groep bezig met poppenkast spelen in groep 1.

Vervolgens namen de kinderen de kleuters mee naar buiten om het parcours te lopen. Ze legden aan de kleuters uit waar je in het verkeer op moet letten en wat de verkeersborden betekenen. 

 

Wat zijn haaientanden?

Deze twee mensen met krukken lopen op het zebrapad en wat doe je dan in het verkeer? Voorrang geven.

 En de politie-agent had het erg druk met het regelen van het verkeer.

Alle kinderen waren enthousiast en het was een leerzame middag. Meer foto's staan in het fotoboek: Verkeersweek

 

Oktober 2016: KINDERBOEKENWEEK 'Voor altijd jong'

 

 

 

Ook in onze groep hebben tijdens de kinderboekenweek gewerkt over het thema 'Voor altijd jong'. We namen oude spullen uit grootmoederstijd mee naar school, zoals een stoof, een oude schaats, parfumflesjes, boekjes, babypoeder, een kruik etc., maar ook trouwfoto's uit 1920 van hele oude pakes en beppes.

Tijdens drama-lessen hebben we gevoeld en gespeeld hoe het is om een oud iemand te zijn en sommige van ons liepen zelfs achter de rollator aan. Ook zijn we aan het knutselen gegaan: we maakten zelf een memory-spel en we tekenden oude mensen. De rimpels in hun gezicht maakten we door het papier te verkreukelen en weer plat te strijken. Bij elke tekening schreven we een gedicht of verhaaltje over een oude meneer of mevrouw.   

          En dit zijn een aantal resultaten:         

We hebben allemaal baby-foto's van onszelf mee naar school genomen.                                                        

We moesten raden wie welke baby is? Kunt u dat ook?

Als afsluiting van de kinderboekenweek kwamen heel veel opa's en oma's, pakes en beppes bij ons op school en dus ook bij ons in de klas. Het was heel gezellig. We deden samen spelletjes en lieten hun zien hoe de school er tegenwoordig uit ziet (met een digibord, ipads noem maar op). De grootouders kregen van ons een kopje koffie of thee. Kortom: het was een hele leuke middag.

 Hier een paar foto's van de klas met pakes, beppes, opa's en oma's:

 

Hallo allemaal

Wij zijn groep 7b/8a.

Wij zijn nu al een aantal weken naar school en wij willen jullie even een kijkje in onze klas geven.

Elke ochtend beginnen we in de kring. Dan begint de dagopening en kunnen we vertellen, wat we kwijt willen. We discussiëren met elkaar en praten gezellig over de dingen, die ons bezig houden. Ook zingen we met elkaar en luisteren naar Bijbelverhalen of naar verhalen, waar we ons aan kunnen spiegelen.

Daarna is het tijd om te werken. We werken o.a. met een tablet. De vakken rekenen en spelling doen we op Snappet. Hiermee krijgen we meteen feedback op het werk, wat we gemaakt hebben. Ook kunnen we aan onze eigen leerdoelen werken en sterren verdienen.

Daarnaast zijn we ook bezig met de weektaak. In de weektaak gaan we zelf onze vakken plannen en op vaste tijden werken wij alleen of samen aan de weektaak. Op de volgende foto's zie je ons bezig: iedereen doet weer wat anders, de één is met spelling bezig en de ander met Topo en weer een ander zit te lezen op de bank, terwijl twee andere kinderen elkaar de Engelse woorden overhoren.

In onze klas hebben we een aquarium en daar zijn we heel blij mee. Het aquarium is van meester Bram en wij mogen er dit schooljaar op passen.

Aan het begin van dit schooljaar was het mooi zomers weer, maar wel heel erg warm. Vandaar dat wij buiten hebben gegeten tijdens de lunch en de gymles omgetoverd werd tot een watergevecht op het sportveld. Kijk maar mee:

Kortom: Wij zijn groep 7/8 en hebben het heel gezellig in de klas. We zijn hard aan het werk en hebben ook tijd voor gezellige dingen. De volgende keer gaan we daar verder over vertellen. Tot de volgende keer!